Als snelle elektrische fietser (speed pedelec) voel ik me soms een vreemde in het verkeer. En nergens echt welkom. Tot nu toe nog het meest geaccepteerd op het fietspad. Het frame, de trapbeweging. Alles lijkt op een fiets. Het verschil is alleen dat de fiets snel kan.
De speed pedelec is een prachtig nieuw concept. Het is de snelste manier om je te verplaatsen waarbij je zelf ook in beweging blijft. Tussen steden die wat verder van elkaar liggen is dit een geweldig alternatief voor de auto. Vanuit Leeuwarden fiets je tussen de 45 en 60 minuten om de wat grotere kernen als Harlingen, Bolsward, Sneek, Heerenveen, Drachten en Dokkum te bereiken. Het woon-werkverkeer als vervanger van de sportschool.
Vanwege de hoge ondersteuningssnelheid heeft de Minister bepaald dat de speed pedelec in de categorie bromfiets valt. Dat betekent een geel plaatje, helm en fietsen op de rijbaan. Het fiespad is taboe. Dat laatste voelt nog wat onnatuurlijk aan. Ik vind het ook wel begrijpelijk als automobilisten er vreemd tegenaan kijken. Zeker als de snelheid lager ligt. Want voor die 45 km per uur moet je echt wel goed je best doen.
In de meeste gevallen kan ik met de rijbaan goed uit de voeten. Lekker breed en overzichtelijk. Makkelijker doorrijden op hogere snelheid. Alleen mijn mede weggebruikers – de inheemse gebruikers van de rijbaan – zijn nog wat onwennig en vooral onwetend. Dus regelmatig toeteren, seinen of roepen mensen dat ik verkeerd zit. Als het even kan leg ik uit hoe het zit. Meestel komt het er niet van. Ik voel me daar echte een vreemde…
Soms ontbreekt de logica. In Zuiderburen geldt op de hoofdrijbaan een maximumsnelheid van 50 km per uur. In Goutum is dat 30 km per uur. En waar moet de speed pedelec? In Zuiderburen inderdaad op de rijbaan en in Goutum op het (bromfietspad) ☺.
Een ander punt is het binnenrijden van grotere kernen. Buiten de bebouwde kom is het lekker doorfietsen. Op het (brom)fietspad geldt een maximumsnelheid van 40 km per uur. Vervolgens na het passeren van het bebouwde kombord mag ik maar 30 km per uur. Nog iets verder naar het centrum moet ik op de rijbaan en mag het full speed 45 km per uur. In de meeste gevallen red zich dat wel en pas ik me aan de omstandigheden aan.
Veel speed pedelecrijders voelen zich onveilig op de rijbaan. Zelf heb ik daar niet zoveel last van omdat ik altijd flink doortrap en dan aardig met het overige verkeer mee kan rijden. Alleen 60 km wegen met een fietspad is het vervelend. Daar is het snelheidsverschil hoger en snappen automobilisten ook niet wat je er doet. Het beleid is ook wel erg zwart-wit. Want ook met tegenwind of lege accu is de rijbaan nog steeds verplicht.
Een oplossing zou kunnen zijn om net als op sommige plaatsen in de provincie Gelderland speed pedelecrijders de keuze te geven. Als ze door willen rijden, gaan ze op de rijbaan. Rustig cruisen kan op het fietspad. Je zou zeggen hoesje over je nummerplaat, helm af en je bent een gewone fietser… ? Het klinkt als de ideale oplossing. Vraag is wel hoe je de speed pedelecrijder in toom houdt op het fietspad…. Zeker als de motor in de toekomst krachtiger wordt waardoor het makkelijker wordt om met minder energie sneller te fietsen. Een wat oudere fiestser kon zich de discussie van de snorfiets op het fietspad nog goed herinneren. “Ach die passen zich wel aan en houden zich netjes aan de regels zeiden ze destijd…. “ We hebben gezien wat er van geworden is. Dus wat haar betreft blijft de speed pedelec op het fietspad een vreemdeling.
Een lijst met medewerkers
-
Fokke Woudstra
Beleidsmedewerker verkeer en vervoer bij Provincie Groningen