Direct naar inhoud
Fietsersbond Fryslân

Fietsgebruik op langere afstand daalt in Fryslân

Gepubliceerd op:

Steeds minder mensen gebruiken de fiets om in Fryslân langere afstanden te overbruggen. Uit tellingen van de provincie blijkt dat het aantal scholieren, forensen en ander ‘bovenlokaal fietsverkeer’ de laatste jaren geleidelijk afneemt.

(Bron: Friesch Dagblad) De provincie Fryslân is verbaasd en stelt een onderzoek in. De provincie meet het fietsverkeer op 28 telpunten op hoofdfietsroutes rond de grotere kernen. Uit een rapportage die gedeputeerde Sietske Poepjes gisteren presenteerde, blijkt dat het aantal passerende fietsers in 2017 3,5 procent lager lag dan een jaar eerder. Volgens de provincie is sprake van een meerjarige trend, die ook in 2018 doorging.

Met de fiets lekker de files voorbij rijden: dat heb je hier in Fryslân niet
,,Dit is niet wat we willen”, zegt provinciaal ambtenaar Menno Keulen. Hij voegt toe dat de provincie dit niet had verwacht, zeker met het oog op het steeds grotere aantal elektrische fietsen. ,,We hebben nog niet een goede verklaring. Dat moeten we onderzoeken, en ook de gegevens uit andere regio’s in Nederland moeten we nog krijgen en vergelijken.”

Veel investeringen
De daling vindt plaats ondanks de vele investeringen die de provincie de afgelopen jaren deed in het aanleggen en verbeteren van fietspaden. Zo is met provinciale steun het nieuwe fietspad aangelegd over het oude spoortracé tussen Stiens en Jelsum.

Keulen zegt dat over de lange termijn kan meespelen dat het aantal scholieren in Fryslân terugloopt. Voor 2017 geldt dat sinds dat jaar ook mbo-studenten onder de achttien jaar een ov-jaarkaart kunnen krijgen. Mogelijk speelde dat in dat specifieke jaar mee, aldus Keulen. Hij benadrukt dat het gaat om ‘bovenlokaal verkeer’, de tellingen gaan nadrukkelijk niet over fietsverkeer binnen de dorpen en steden. Volgens Keulen is het verschil tussen Fryslân en de Randstad dat het verkeer rond veel steden daar dagelijks vaststaat. ,,Met de fiets lekker de files voorbij rijden: dat heb je hier in Fryslân niet.”

Gelijktijdig met deze cijfers publiceerde de provincie Fryslân gisteren een rapport over het wegverkeer op provinciale wegen. Dat neemt juist geleidelijk toe, volgens de provincie vooral door de aanleg van de Sintrale As en de verbreding van de N381.

Wegverkeer neemt wel toe
Gedeputeerde Poepjes was gisteren enthousiast over de toename van dat wegverkeer en zei de daling van het aantal fietsers ,,spitich” te vinden. Volgens haar is moeilijk te zeggen in hoeverre alle infraprojecten van de afgelopen jaren hebben geleid tot de daling van het aantal fietsers. ,,Er is nu wel een correlatie, maar dat is iets anders dan een oorzakelijk verband.”

De daling vindt plaats ondanks de vele investeringen die de provincie de afgelopen jaren deed
Ambtenaar Keulen voegde toe dat dit sowieso niet geldt voor scholieren en studenten, die vaak de auto niet als alternatief hebben. Voor hen geldt dan wel weer dat het openbaar vervoer een beter alternatief wordt.

De provincie kon gisteren geen exacte aantallen getelde fietsers geven over de afgelopen jaren, en ook niet de uitkomst van de tellingen in 2018. Keulen wist nog wel te achterhalen dat op de 28 telpunten gezamenlijk zo’n 24.000 fietsers per dag passeren. De telpunten liggen rond Franeker (4), Bolsward (4), Sneek (4), Leeuwarden (4), Heerenveen (3), Dokkum (3), Drachten (4) en Buitenpost en Oosterwolde (allebei 1).

Fietsersbond heeft het over falend fietsbeleid als 1 van de oorzaken

In een reactie op deze daling in dezelfde krant, geeft de Fietsersbond aan dat het bestaande Provinciale fietsbeleid heeft gefaald en dat er met name te veel is geïnvesteerd in de auto mobiliteit. Hieronder het volledige ingezonden stuk in het Friesch Dagblad.

pdf ⋅ 179 KB

FRD-20190625-01022008 (1)

Download