Interview over fietsambities Leeuwarden

Fietsen op 1 in Leeuwarden

Wethouder Douwstra wil fietsstad 2022 worden

Opening Tjerk Hiddes

Leeuwarden wil in 2022 fietsstad van Nederland worden. De gemeente geeft hoge prioriteit aan de fiets en het stimuleren van het gebruik hiervan. Wethouder Friso Douwstra, die onder andere verkeer en vervoer in zijn portefeuille heeft, vertelt waarom Leeuwarden de Fiets op 1 zet en de ambitie heeft om de beste nationale fietsstad te zijn. Het gaat dan om de stad en de dorpen in de gemeente Leeuwarden.

Douwstra, zelf een actief fietser in zijn stad, begint in het gemeentehuis in de hoofdplaats van Friesland het gesprek met een aardige binnenkomer. “Onlangs deden negenhonderd basisschoolleerlingen verkeersexamen in onze gemeente. Zo worden de kinderen zich bewust van de fietsomgeving.” Leeuwarden is één van de vijf populairste fietssteden van Nederland. Dat blijkt uit onderzoeken. De ambities van Leeuwarden reiken verder dan de vijfde plaats, want de gemeente wil nummer één worden. “Onze beleidsvisie ‘de Fiets op 1’ verschijnt binnenkort en zal ook aan de Fietsersbond worden voorgelegd”, zegt Douwstra.

101018JE8824
©foto: Hoge Noorden / Jacob van Essen foto dd 08-10-2018 Leeuwarden Gemeente Leeuwarden Wethouder Friso Douwstra

Investeren in fietspaden
De gemeente Leeuwarden heeft veel goede fietsverbindingen in de stad Leeuwarden en de omliggende dorpen. Er wordt ook actief gewerkt aan een netwerk van fietsstraten in de stad. In deze fietsstraten is de auto te gast is en krijgen fietsers de ruimte. Ook buiten de stad legt de gemeente goede fietsverbindingen aan. Op de doorfietsroutes hebben fietsers voorrang en zijn de paden breed en veilig. “Veiligheid, goede bereikbaarheid en leefbaarheid zijn de belangrijkste prioriteiten in ons beleid voor de fietsers. Daar kan rentmeesterschap aan worden toegevoegd. Onze gemeente wil langdurig investeren in goede fietspaden”, zegt Douwstra. Fietsen is bovendien een milieuvriendelijk alternatief voor de auto. Douwstra: “We investeren fors in bereikbaarheid voor fiets, trein en auto”.

Leeuwarden fietsstad
In Leeuwarden wordt veel gefietst, meer dan in andere vergelijkbare steden. Het aantal verplaatsingen tot de afstand van 7,5 kilometer zit nog steeds in de stijgende lijn. “Met snellere fietsen als een e-bike en een speed pedelec kunnen afstanden van vijfentwintig kilometer worden overbrugd. Daardoor ontstaan er steeds meer fietsbewegingen in de stad én van en naar de stad”, aldus Douwstra. Fietsers in de gemeente Leeuwarden maken gebruik van een uitgebreid netwerk van fietspaden, fietsstroken en tunnels en kunnen zonder onderbreking hun route afleggen. De wethouder: “De hele stad kan worden doorkruist op fietspaden, zonder enige overgang. Ook vanuit de omliggende dorpen is de stad voor fietsers goed bereikbaar. Zo kun je vanaf Stiens doorfietsen tot de stad, waar je dan fietsend verschillende richtingen op kunt. Door al deze faciliteiten voor fietsers worden veel ongelukken voorkomen. Fietsers zijn positief over de voorzieningen. Ook in de woonwijken. Het autoverkeer wordt zoveel mogelijk gescheiden van het fietsverkeer”.

20200603_115515
Fietsstraat Tjerk Hiddesstraat

Fietssnelwegen en fietsstraten
Met de provincie en andere Friese gemeenten werkt Leeuwarden momenteel aan een netwerk van fietssnelwegen die Friese steden en kernen met elkaar verbinden. Douwstra noemt een paar voorbeelden. “Het traject Leeuwarden – Heerenveen is in uitvoering, dat gaat per fase. De route door Wytgaard is bijna voltooid. Ook in de richting Dronrijp-Franeker is binnen onze gemeente de fietssnelweg voor een deel al aangelegd.”
Er komen in Leeuwarden steeds meer fietsstraten, die voor de fietsers comfortabel en veilig zijn. De auto’s spelen een minder dominante rol. Het Cambuursterpad, de Maria Louisestraat, de Zuidergrachtswal, Achter de Hoven en de Emmakade zijn voorbeelden van locaties in de stad waar fietsstraten al zijn gerealiseerd of waar werk in uitvoering is.

Schermafbeelding 2021-06-15 om 16.42.58
Fietsstraat Azaleastraat

Fietsenstallingen
Leeuwarden investeert verder in de bouw van fietsenstallingen met oplaadmogelijkheden voor elektrische fietsen, vertelt Douwstra. “Het aantal fietsenstallingen is al behoorlijk uitgebreid, maar er komen er meer bij. Fietsers kunnen hiervan gratis gebruik maken. Met de fietsenstallingen wil de gemeente zich profileren, ook al omdat we willen voorkomen dat er overal fietsen rondslingeren. De fietsenstallingen worden bemand door mensen die hier een baan hebben gekregen. Ze doen werkervaring op en kunnen eventueel een opleiding volgen.” Ook bij de planontwikkeling rond het nieuwe voetbalstadion van Cambuur is rekening gehouden met nieuwe fietsenstallingen. Douwstra: “In de openbare ruimte in dit gebied is een fietsroute meegenomen, die ligt aan de hoofdfietsroute. We hopen dat de voetbalsupporters straks op de fiets komen.”

Visie Mobiliteit
In de Visie Mobiliteit 2019 – 2050 geeft de gemeente Leeuwarden een aantal voorzetten om de voorzieningen voor fietsers nog meer te optimaliseren. Een paar punten hieruit.
“We willen binnen vier jaar fietsstad en fietsgemeente nummer 1 van Nederland worden. Met de fiets op 1 stimuleren we duurzame mobiliteit en vitaliteit van onze bewoners en we houden onze stad en dorpen bereikbaar.
Wij gaan door met het stimuleren van het gebruik van fiets en e-bikes en houden rekening met de toegenomen snelheid en actieradius van e-bikes bij aanleg van onze infrastructuur. Fietsers geven we zoveel mogelijk voorrang. Dat doen we waar dat verkeersveilig kan. Het gemotoriseerd verkeer zal zich vaker moeten aanpassen aan het langzaam verkeer zoals nu al het geval is op ons stationsplein.”

Park and Bike voorzieningen
Ook ziet de gemeente een rol om vernieuwde concepten van ketenmobiliteit te ondersteunen en te helpen ontwikkelen. “Voor een reis van deur tot deur maken we steeds vaker gebruik van meerdere vervoerwijzen. De bewoner van Minnertsga pakt bijvoorbeeld eerst de fiets om naar de bushalte te gaan. Daar neemt hij bus 71 naar het station van Leeuwarden om daar met de OV-fiets naar de NHL Hogeschool te fietsen. De gemeente Leeuwarden wil deze manieren van reizen meer mogelijk maken. Daarom investeert de gemeente in Park and Bike voorzieningen. Deze zijn nu nog vooral aan de randen van de stad langs invalswegen gesitueerd.”

20200603_115237

Categorieën

Jelle Jeensma

Jelle Jeensma

Journalist

Voormalig redacteur weekblad Actief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.