Gemeente SudWest Fryslân wil minder veeroosters

Regels voor veeroosters

foto raar veerooster

Veeroosters of wildroosters zijn vervelende dingen. De meeste fietsers zijn op hun qui-vive als ze een wildrooster of een veerooster ontwaren. En terecht. Regelmatig is er een valpartij. Maar het rare is, er zijn in Nederland voor allerlei dingen richtlijnen, normen of op zijn minst aanwijzingen, maar niet voor veeroosters of wildroosters.

In de buurt van Apeldoorn legde de gemeente afgelopen voorjaar twee nieuwe wildroosters aan met diagonale spijlen. De Fietsersbond aldaar trok meteen aan de bel, je voelt meteen dit zijn enge dingen. De Fietsersbond kreeg uiteindelijk gelijk want op de delen waar fietsers rijden werden de oude roosters van stal gehaald. Al was dat ook niet meteen ideaal, maar beter dan deze nieuwe enge dingen.

Wie had dit verzonnen? Dat bleek een fabrikant te zijn die wist dat er waar wildroostres liggen veel geklaagd wordt over geluid, geluid dat veroorzaakt wordt door auto’s die er hard over heen rijden. Dus hij bedacht het ‘RONA-stilwildrooster’ en zette het in de markt. Mag dat? Blijkbaar wel. Ja, zeiden ze aan de telefoon: ze hadden wel met fietsers rekening gehouden, ze hadden er namelijk een paar gemeenteambtenaren overheen laten fietsen en die vonden het goed.

 

veerooster
Veerooster in een bocht bij Wolvega in de buurt

In Friesland kwamen vorig jaar klachten over nieuwe veeroosters op de zeedijk tussen Stavoren en Molkwerum: kinderen die er moeilijk overheen kwamen, honden die vast komen te zitten. Stukje in de krant. Het Wetterskip hoorde de klachten aan maar deed niks. Eerder was er een klaphekje geweest, nu een veerooster. Kwestie van wennen. Wat was dat nu voor veerooster? Wij gebruiken standaard-veeroosters, zegt de persvoorlichter.
De fabrikant meldt dat ze veerooosters maken met spijlen van 12 cm hart op hart en wildroosters van 7 cm hart op hart. Zijn dat standaardvoorschriften? Nee. De enige standaard is de Eurocode, vertelt een woordvoerder van het bedrijf en dat gaat vooral over de belasting van het rooster door voertuigen (wat zo’n rooster moet kunnen houden aan gewicht).

En verder…. Nee, maatvoering maken ze op basis van ervaring.
Toch zijn er ook gemeenten die snappen dat die roosters ondingen zijn voor fietsers. De gemeente Sudwest Fryslân heeft zelfs beleid om het aantal roosters te verminderen, allemaal vanwege de veiligheid van fietsers en voetgangers.
Het zou logisch zijn als het CROW, het kenniscentrum dat veel richtlijnen op het gebied van verkeer maakt, ook aanwijzingen zou geven over dit onderwerp. Tot nu toe staat er niks in de handboeken.

Ik begin vast een lijstje:
• Als het anders kan, dan géén rooster op weg of fietspad
• Nooit in, voor of na een bocht
• Geef de spijlen een bepaalde stroefheid
• Zorg dat de aansluiting van rooster en fietspad in orde is
• Leg de spijlen dwars (maar dat snapt iedereen behalve de gemeente Apeldoorn)

Categorieën

Karin-Broer

Karin Broer

Journalist, tekstschrijver en fietsdocent