Rare frats: Kilometers omfietsen vanwege bruggen in reparatie
Altijd wat met de bruggen op de vaarweg Lemmer- Delfzijl. Nu moet er bij het dorp Jistrum in Friesland tot eind van het jaar kilometers worden omgefietst.
De brug Skûlenboarch over het Prinses Margrietkanaal werd begin februari aangevaren door een vrachtschip. Dat is minder uniek dan het lijkt. Eigenlijk wordt er geregeld een brug aangevaren op de vaarweg tussen Lemmer en Delfzijl. De Fietsersbond in Groningen weet er alles van, want die kampt nog steeds met twee bruggen uit de running (de Gerrit Krolbrug en de Paddepoelsterbrug). Nu dus deze brug, een draaibrug die Jistrum met Schuilenburg (Fries: Skûlenboarch) en Eastermar verbindt, allemaal dorpen in de buurt van Burgum. In maart werd bekend dat de brug pas eind 2024 wordt hersteld. Iedereen moet omrijden via de brug van Kootstertille, 7 km verderop.
Komt er in de tussentijd een pont?
Linda Ruijg van Rijkswaterstaat: ‘Nee. Het uitgangspunt is dat we zeer terughoudend zijn met het inzetten van een fietspont op de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. Echter, soms breekt nood wetten. Er zijn 5 potentiële locaties rondom brug Schuilenburg onderzocht. Deze locaties zijn beoordeeld op nautische veiligheid, tijdswinst voor fietsers, geschatte kosten, toegankelijkheid vanaf de weg en impact op ligplaatsen van de scheepvaart. Op basis van onderzoek heeft Rijkswaterstaat besloten dat er geen fietspont komt.’
Belangrijkste redenen? ‘De nautische veiligheid, de beperkte tijdswinst voor fietsers, en de kosten van een pont.’
Ronald de Jong van dorpbelang Jistrum – Schuilenburg: ‘Een grote teleurstelling! Schuilenburg is een buurtschap dat bij Jistrum hoort. Nu is de gemeenschap verdeeld.’ In plaats van een kippestukje van 1,5 km moet er nu om worden gefietst via de brug van Kootstertille, 7 km enkele reis. De Jong: ‘Voor gezinnen met kinderen op de school in Jistrum is heel vervelend, dat is plannen en 4 keer per dag met de auto heen en weer. Ook voor andere fietsers is dit vervelend. Voor middelbare scholieren die bijvoorbeeld Eastermar naar Buitenpost fietsen, was dit ook de route. En dan komt nu de zomer eraan. Een rondje Burgumer Mar wandelen of fietsen is een stuk langer geworden.’
Even leek het erop dat de situatie nog wat erger zou worden. De brug die het alternatief is, de brug van Kootstertille wordt deze zomer versterkt (hierover mag al een paar jaar geen zwaar verkeer meer rijden) en is de laatste twee weken van augustus helemaal onbruikbaar omdat er dan een nieuw brugdek in wordt gehangen. De Fietsersbond trok aan de bel. Al snel kwam het bericht dat daar wel een tijdelijk pontje wordt ingezet.
Waarom kan het daar wel? Ruijg van Rijkswaterstaat: ‘De veiligheid van alle scheepvaartverkeer (dus ook de pont) wordt geborgd omdat er in die periode al scheepvaartbegeleiding aanwezig is. En we konden hier een veilige aanlandingsplaats maken waar de fietsers en voetgangers op de pont kunnen stappen.’
Twee weken een tijdelijke pont of dik half jaar scheelt natuurlijk in de kosten.
Kees van Stijn, vrijwilliger van de Fietsersbond. ‘Het is jammer dat er geen pont bij Skûlenborgh komt, maar gelukkig wel bij Kootstertille. Dat was ook echt droevig geweest, dan hadden fietsers 20 kilometer om moeten rijden.’ Zie ook Wâldnet: https://www.rtvnof.nl/video-fietsersbond-pont-is-oplossing-wanneer-brug-kootstertille-wordt-afgesloten/
Een lijst met medewerkers
-
Karin Broer
Journalist, tekstschrijver en fietsdocent