Provincie doet te weinig aan gevaarlijke fietsoversteken
Veel aandacht in de Leeuwarder Courant over het door ons in 2015 opgestelde rapport naar gevaarlijke fietsoversteken op Provinciale wegen in Fryslân. De toen opgestelde top 100 is door ons opnieuw bekeken. Van de top 100 is bij ruim de helft niets gebeurd en bij de overigen is veelal gekozen voor een middengeleider.
In slechts een paar gevallen is er een ovonde of rotonde gekomen. De oplossing die wij ook als Fietsersbond voorstaan, als een fietstunnel niet mogelijk is. Snelheidsremming van autoverkeer wordt door de vormgeving en voorrangsregeling hier afgedwongen. Bij middengeleider wordt de verantwoordelijkheid bij de fietser gelegd. Duurzaam Veilig heeft het over vergevingsgezind zijn van infrastructuur. Fouten zijn menselijk, maar moeten niet fataal zijn.
Verlaging snelheid naar 60 op kruising werkt niet
Op de kruising Rijksstraatweg / Wyldpaed is de snelheid verlaagt naar 60. Nog lang niet de gewenste 30 km bij een gelijkvloerse kruising, maar ook zonder effect. Zo ligt de V85 (de snelheid waar 85% onderblijft) in januari 2024 hier nog boven de 70 km/uur. Zie afbeelding.
‘Skoanmem hie de EHBO-koffer altyd klear stean’
Journalist Robert Jan Speerstra laat zien, hoe makkelijk het leed zichtbaar te maken is door gewoon op locatie mensen aan te spreken bij de kruising Rijksstraatweg / Wyldpaed. Zo spreekt iedereen over levengsgevaarlijk, ontmoet hij iemand die een dodelijk ongeval heeft zien gebeuren en een aanwonende vrouw die altijd een EHBO koffer heeft klaar staan in geval van ongelukken. Zie onder de stukken in de LC.
Kijken bij het gevaarlijkste kruispunt van Friesland. ‘Skoanmem hie de EHBO-koffer altyd klear stean’ – Leeuwarder Courant
Dit zijn de 20 gevaarlijkste kruispunten voor fietsers in Friesland_ ‘Snelheid is alles, die moet eruit’ – Leeuwarder Courant
Zo zien de 20 gevaarlijkste kruispunten voor fietsers in Friesland eruit – Leeuwarder Courant
Ovondes en rotondes verlagen snelheid wel
Dat bij ovondes en rotondes de snelheid wel lager ligt, komt door de vormgeving en voorrang van het verkeer op de ovonde / rotonde. Een mooi voorbeeld is de wel goed aangepaste Rhaladijk in Tytsjerksteradiel. De V85 op de ovonde ligt hier op 33 km/uur terwijl de maximum snelheid hier nog wel 50 km is.
Een lijst met medewerkers
-
Kees Mourits
Prov. vertegenwoordiger en voorzitter Fietsersbond Fryslan