Tientallen paaltjes in Opsterland verdwijnen de komende tijd uit het straatbeeld. Ze staan in de weg en vormen daarom een potentieel gevaar voor fietsers.
Dit staat in een ‘actieplan’ waarmee de gemeente de strijd tegen de groeiende paaltjesjungle aangaat. Opsterland bracht de obstakels op zowat 250 verschillende plekken in kaart en besliste per locatie over de toekomst van het betreffende paaltje.
Weghalen of vervangen?
Het resultaat: 87 van deze paaltjes ruimen simpelweg het veld, 13 andere exemplaren worden vervangen voor een beter zichtbare rood met witte variant, 12 maken plaats voor een hek of sluisje en op 6 hindernissen brengt de gemeente reflectie aan.
En dan telt Opsterland de 230 te verwijderen betonnen stompen langs de Zandlaan bij Beetsterzwaag nog niet eens mee. In 84 gevallen acht de gemeente ingrijpen niet nodig.
Met de hele operatie is 25.000 euro gemoeid. De gemeente doet zelf 15.000 euro in het zakje, provincie Fryslân, die er een stimuleringsmaatregel voor heeft, legt de overige 10.000 euro bij.
Automatische piloot
Decennialang groeide het aantal (fiets)paaltjes in Nederland ongebreideld, ook in Friesland. Moesten ergens auto’s worden geweerd? Kwamen ergens klachten binnen over verkeerd gebruik van een pad of weggetje? Dan grepen overheden lange tijd haast op de automatische piloot naar de paaltjesoplossing.
Tienduizenden ongelukken
Maar de laatste jaren kantelde het beeld van nuttige en betrekkelijk goedkope verkeersmaatregel, dat van de opstaande hindernissen bestond. In 2012 becijferden onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen dat de obstakels een belangrijke oorzaak vormen bij het ontstaan van fietsongelukken.
Bij een kwart van de circa 46.000 jaarlijkse ‘enkelvoudige’ rijwielbotsingen met een gewonde, blijkt een paaltje de boosdoener, concludeerden zij.
Het rijk riep gemeenten daarna op om plannen te smeden om de fietsveiligheid te vergroten.
Kwetsbare verkeersdeelnemers
Hoe hoog het aantal fietsongelukken door botsingen met paaltjes in Opsterland ligt, kan de gemeente mede vanwege de gebrekkige registratie niet zeggen. Maar, zo klinkt het in het actieplan: ,,Het besef dat fietsers kwetsbare verkeersdeelnemers zijn is er. En we weten dat het aantal ongevallen waarbij fietsers betrokken zijn niet daalt.’’
Wie nieuwsgierig is naar het lot van specifieke paaltjes: er is een digitale versie van de kaart waarop te zien is wat Opsterland ermee wil.
Bron: Leeuwarder Courant
Categorieën