Direct naar inhoud
Fietsersbond Fryslân

Oostelijke Rondweg Leeuwarden levert gevaar op voor fietsers

Jelle Jeensma
Gepubliceerd op:

De Oostelijke Rondweg in Leeuwarden heeft veel knelpunten voor fietsers en is daarom onveilig. “Smalle fietspaden, klinkerbestrating, geen voorrang op rotondes en rechte stoepranden”, concludeert Marijke Waalkens die regelmatig fietst in de stad, maar de Oostelijke Rondweg mijdt.

De gemeente Leeuwarden zou volgens haar de Oostelijke Rondweg beter begaanbaar en veiliger voor fietsers en voetgangers moeten maken, zodat het toegankelijke doortraproutes worden.

Marijke Waalkens, oud- gemeenteraadslid en oud-Statenlid voor de VVD, maakt deel uit van de fietsclub Bilgaard, die regelmatig actief is. “We fietsen in de stad en de omgeving, elke keer tussen 35 en 45 kilometer. Op onze leeftijd is het belangrijk om in beweging te blijven”. Op de westelijke rondweg kunnen fietsers veilig en snel doorfietsen en hinderen verkeersstromen elkaar minder dan op de Oostelijke Rondweg. Waalkens: “Fietsers hebben op de Oostelijke Rondweg geen voorrang op rotondes. Deze rondweg heeft veel aansluitingen op woonwijken, scholen en winkelcentra. Bij het oversteken kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Fietsers ondervinden veel hinder van het verkeer dat snel de rotonde wil passeren”.

Red.: Geen voorrang, leidt vaker tot ongewenst fietsgedrag, zoals tegen het verkeer in fietsen om oversteken te vermijden. Zoals hier bij de rotonde Vliet / Franklinstraat / Archipelweg.

De Oostelijke Rondweg bevat acht rotondes, legt Waalkens uit. “Op korte afstand van de rotonde Drachtsterweg en Tijnjedijk ligt het winkelcentrum met een Albert Heijn XL. Fietsers nemen daar vaak de afslag. Ook bij de rotondes J.H. Knoopstraat, Tjalkstraat, Franklinstraat, Het Vliet, de Archipelweg, de Insulindestraat en Groningerstraatweg zijn rotondes. Veel fietsers die over de Franklinstraat rijden gaan naar Winkelcentrum De Centrale en moeten hier een gevaarlijke rotonde passeren. Het is dus logisch fietsers bij deze rotondes voorrang te verlenen. Maar de gemeente Leeuwarden geeft hier de auto’s voorrang omdat doorstroming van het gemotoriseerde verkeer belangrijker wordt gevonden”.

De rotonde Pieter Stuyvesantweg en Tjalkstraat is inmiddels aangepast. De snelheid van het verkeer op deze rotonde is verlaagd door aanpassing van het middeneiland van de rotonde.” Dat is weliswaar een verbetering”, zegt Waalkens. “Maar deze rotonde is de minst gevaarlijke en niet de drukste”.

Naast het veranderen van de voorrangsregels zouden de ventwegen naast de autorijbanen op de Oostelijke Rondweg anders moeten worden ingericht. Fietsers passeren hier de geparkeerde auto’s op smalle wegen. “De ventwegen zouden moeten worden ingericht als fietsstraat”, vindt Waalkens. “De fietsers moeten hier voorrang krijgen, de bestrating met klinkers zou moeten worden vervangen door asfalt en fietspaaltjes moeten worden verwijderd. Zulke maatregelen zouden veel problemen oplossen”.

De gemeente Leeuwarden geeft hier de auto’s voorrang omdat doorstroming van het gemotoriseerde verkeer belangrijker wordt gevonden.

Marijke Waalkens

De Fietsersbond vindt dat dat te hoge stoepranden naast de fietspaden tot valpartijen van fietsers kunnen leiden. Daarom zouden deze stoepranden moeten worden verlaagd. Uiteraard zouden de fietsers ook voorrang moeten krijgen bij de rotondes, is het standpunt van de Fietsersbond.

Marijke Waalkens vindt Amsterdam een goed voorbeeld van een fietsvriendelijke stad “Overal krijg je als fietser voorrang en de stad is echt ingericht voor fietsers. Daardoor laten automobilisten de auto staan en verplaatsen ze zich liever op de fiets. Op hun routes worden ze niet gehinderd door autoverkeer.”

Een lijst met medewerkers