Beleidskader mobiliteit met ruime meerderheid aangenomen
In de raadsvergadering over het nieuwe beleidskader mobiliteit ging de meeste discussie over de plannen mbt de Schrans. Met name de auto parkeervoorziening op de Schrans is een heet hangijzer. Een van de aangenomen moties vraagt ook om meer onderzoek naar hoe de herinrichting van de Schrans plaats moet vinden. Dat de spoorovergang op de Schrans voor autoverkeer zal worden afgesloten was eigenlijk minder een onderwerp van discussie.
Een belangrijk onderdeel van de beleidsnota is ook de herinrichting van de parkeerring. In de toekomst kunnen auto’s niet meer via de parkeerring naar alle autoparkeergarages, maar zal de rondweg met zogenaamde inprikkers als ontsluiting dienst gaan doen. De parkeerring zal worden teruggebracht naar 30 km / hr en worden geknipt bij het station en de Groeneweg bij de Prinsentuin.

Fietsburgemeester
De meest vrolijke en misschien wel meest fietsvriendelijke motie werd ingediend door het CDA, ondersteund door FNP, Groen Links en PvdA. Zij willen dat Leeuwarden een fietsburgemeester krijgt, dit ook in navolging van initiatieven in het land.

De taken en het profiel van de fietsburgemeester zijn volgens de motie:
- Deze burgemeester wordt actief bevraagd voor advies bij het beleid rondom fietsen, fietspaden en veiligheid. De fietsburgmeester mag ook ongevraagd advies uitbrengen.
- De functie een vrijwillige functie te laten zijn.
- De fietsburgemeester is iemand die uit enthousiasme en ervaring een betrokken ambassadeur is en ook een ambassadeursrol kan vervullen bij bijvoorbeeld scholen (te denken valt aan evenementen als Doortrappen et cetera)

Reactienota
In het voortraject is de Fietsersbond door de gemeente nauw betrokken geweest en op alle mobiliteitscafe’s en informatieavonden met meerdere actieve leden aanwezig geweest. Wij zijn vooral te spreken over de nadrukkelijke prioriteit van fietsers en voetgangers (STOMP) en het terugdringen van het gebruik van de auto. Een duidelijke trendbreuk met eerdere visies. Desalniettemin hadden we in onze ingediende zienswijze nog genoeg aan te merken op het beleidskader. De gemeente heeft alle reacties verwerkt in haar reactienota.

Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
De fiets is meest favoriete vervoermiddel in NoardEast Fryslân De fiets is meest favoriete vervoermiddel in NoardEast Fryslân
Steeds meer mensen pakken de fiets dan ook naar het werk. Helemaal sinds de opkomst van de elektrische fiets. Wat…
Gepubliceerd op: -
Moodz, een fijne plek voor jongeren, fietsers en passanten Moodz, een fijne plek voor jongeren, fietsers en passanten
In het centrum van Drachten is tegenwoordig weer een plek waar fietsers, passanten en buspassagiers kunnen verpozen. Ze kunnen terecht…
Gepubliceerd op: -
Noordelijke Rekenkamer kritisch op fietsbeleid provincie Noordelijke Rekenkamer kritisch op fietsbeleid provincie
De Noordelijke Rekenkamer is niet positief over het fietsbeleid in de provincie Fryslân. Doelen worden niet gehaald en worden slecht gemonitord.
Gepubliceerd op: