Kwaliteit fietspaden het beste op Ameland en in NoardEast Fryslân

Vlieland scoort minder goed op kwaliteit fietspaden

De fietspaden op Ameland en in NoardEast Fryslan scoren in meer dan 90% van het aantal fietspadkilometers de kwalificatie goed. De eilanden Schiermonnikoog, Vlieland en de gemeenten Leeuwarden en Weststellingwerf scoren hier minder dan 60%. Op Vlieland en Terschelling wordt in meer dan 10% van de fietspaden de kwaliteit ronduit slecht bevonden. Daarmee zou je mogen concluderen dat Vlieland de minste kwaliteit fietspaden heeft van Fryslân.

Schermafbeelding 2021-07-23 om 16.10.14
Op Ameland zijn recentelijk veel betonnen fietspaden aangelegd, zoals dit Westerpad

Op basis van de gegevens van de FietsRoutePlanner van de Fietsersbond publiceert het CBS allerlei kengetallen m.b.t. de infrastructurele aspecten van het fietsen.

KwaliteitFPFryslan
kwaliteit fietspaden eilanden
Schelpenpaden op de eilanden scoren laag op kwaliteit.

Opvallend is dat juist de eilanden slecht scoren op kwaliteit van de fietspaden en heel hoog op schoonheid van de fietsroute. De verklaring is wellicht dat de vele smalle schelpenpaden niet als prettig worden ervaren, maar de omgeving wel. Met een uitzondering dus voor Ameland.

In tabelvorm in percentage per categorie uitgeplist per gemeente

Gemeente Slecht Redelijk Goed
Achtkarspelen 1 24 74
Ameland 1 8 91
Harlingen 1 34 64
Heerenveen 2 34 63
Leeuwarden 2 38 55
Ooststellingwerf 4 30 66
Opsterland 3 33 63
Schiermonnikoog 5 41 53
Smallingerland 1 32 67
Terschelling 11 10 78
Vlieland 13 32 54
Weststellingwerf 1 39 59
Tytsjerksteradiel 3 36 60
Dantumadiel 0 18 81
Súdwest-Fryslân 2 35 61
De Fryske Marren 3 28 68
Waadhoeke 2 37 60
Noardeast-Fryslân 2 8 90
Schermafbeelding 2021-07-26 om 13.15.23
Wegdek kwaliteit van de stad Leeuwarden. Nog best veel werk aan de winkel op weg naar fietsstad 20xx.

Wegdekkwaliteit nader beschouwd

“Wegdekkwaliteit” is de onderhoudstoestand van een weg. De mate van trilling wordt grotendeels bepaald door de wegdeksoort. De onderhoudstoestand van een weg is echter ook van grote invloed. Bij “Wegdekkwaliteit” kijken we daarom niet naar de absolute trilling, maar naar hoe het wegdek een bepaald stuk weg scoort ten opzichte van het gemiddelde voor dat wegdek.

Waarden

Onbekend
Dit is de standaardwaarde bij het intekenen van een weg of bij de start van het netwerk.

Slecht

  • Een asfaltweg is ‘slecht’ als er diepe gaten in zitten, of als je constant een forse trilling ondervindt. Zeker ook als er gebreken zijn die schade of een ongeval kunnen veroorzaken als je er niet omheen rijdt.
  • Een klinkerweg of een tegelpad is slecht als er regelmatig klinkers of tegels scheef liggen of uitsteken, of als je forse trillinghinder ondervindt.
  • Boomstronken kunnen een reden zijn een wegdek tot ‘slecht’ te benoemen.
  • Een onverharde of halfverharde weg is niet alleen slecht als er veel gaten in zitten of als ze zacht, rul of modderig zijn, maar ook als er veel losse keien op liggen.

Redelijk
Een asfaltweg is ‘redelijk’ als er duidelijke gebreken zijn, zoals scheuren en gaten in het oppervlak (tot 2 cm diep), maar die gebreken de stabiliteit en koersvastheid van de fiets niet benadelen.
Een klinkerweg of een tegelpad is redelijk als er wel wat trillinghinder is, maar de stabiliteit en de koersvastheid van de fiets niet wordt benadeeld.

Goed
Een asfaltweg, klinkerweg of tegelpad is ‘goed’ als een nog betere kwaliteit geen voordeel biedt voor een fietser op een simpele klassieke stadsfiets. Op die stadsfiets ervaar je dan geen trillingshinder.

Bijzonderheden

  • Beoordeel de wegdekkwaliteit uitsluitend vanuit het perspectief van de fietser. Je moet dus kijken naar de wegdekkwaliteit van dat deel van de weg waar de fietser rijdt, meestal ongeveer een halve meter van de kant.
  • Bij “Wegdekkwaliteit” houden we geen rekening met verkeersdrempels.
  • Bij fietsstroken en fietssuggestiestroken kijk je naar de kwaliteit van de fietsstrook en niet naar die van de rijbaan. Een uitzondering vormen zeer smalle fietsstroken, want bij zulke stroken rijden fietsers dikwijls toch op de rijbaan, zeker als je met twee personen naast elkaar rijdt en zeker als er direct naast de fietsstrook auto’s staan geparkeerd.
  • Bij (verplichte) fietspaden kijken we sowieso niet naar de rijbaan, omdat fietspaden in de planner apart worden ingetekend en dus zelf een weg zijn en eigen kenmerken hebben. De autorijbanen worden bovendien op ontoegankelijk gezet. Bij niet verplichte fietspaden (rechthoekig bordje met het woord ‘fietspad’) zetten we de rijbaan overigens niet op ontoegankelijk en krijgt de rijbaan wel kenmerken, omdat je bij een niet verplicht fietspad wel op de rijbaan mag fietsen. Van deze rijbanen moet het kenmerk ‘Wegdekkwaliteit” dus wel worden ingevoerd.

Nut voor de planner

Het kenmerk “Wegdekkwaliteit” wordt gebruikt in diverse routetypen waaronder het routetype ‘Racefietsroute’.

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *