G’dyk, De auto is niet de heilige graal van de hoofdstraat

Herinvoeren van 2richtingverkeer voor de auto is een slecht idee

Het opnieuw inrichten van de hoofdstraat in Gorredijk voor autoverkeer in twee richtingen is wat ons betreft een stap terug in de tijd. En dit in een tijd waarin waarden als gezondheid, bewegen, fijnstof, stikstof en luchtvervuiling steeds actueler worden en verkeersveiligheid en het belang van hoogwaardige openbare ruimtes met een betere verblijfsklimaat van groot belang zijn gebleken voor de concurrentie van winkelgebieden.

De wens voor een herinrichting lijkt sterk ingegeven door een winkelierslobby. Hun teruglopende inkomsten worden toegeschreven aan de verminderde toegankelijkheid van het autoverkeer in de centrum. De wereld verandert echter snel en dat geldt zeker voor de manier waarop we winkelen. Steeds meer aankopen vinden online plaats en daar hebben ook de winkeliers in Gorredijk last van. Uit vele onderzoeken blijkt dat auto-bereikbaarheid van centrumgebieden een zwaar overschatte reden is waarom consumenten wel of niet naar een centrumgebied toe komen. Het auto-parkeren blijkt in de praktijk geen belangrijke aantrekkingswaarde te zijn. Tegelijkertijd worden de consumptieve bestedingen van fietsers en voetgangers stelselmatig onderschat. Consumenten komen in de eerste plaats af op een aantrekkelijk ingericht centrum, waarin het prettig toeven is. En daar waar het prettig toeven is zijn mensen genegen om langer te verblijven. Verblijven mensen vaker en langer in een gebied dan geven ze daar ook vaak meer geld uit.

Terug naar de menselijke maat
De herinrichting zoals in de Hoofdstraat heeft plaatsgevonden is bedoeld om de menselijke maat terug te brengen in het dorp. Een dorp wat van oudsher levendig is en waarbij de openbare ruimte bedoeld is in te verblijven om elkaar tegen te komen en te ontmoeten. Daarbij uitgenodigd door een fijne inrichting gericht op actieve en sociale manieren van transport zoals te voet en op de fiets. Vergeet niet dat dit niet alleen de meest gezonde manier van vervoer is, maar voor het gros van de bevolking ook een noodzakelijke. Voor ouderen is bewegen noodzaak. Veel ouderen mijden de openbare ruimte vanwege een te dominante aanwezigheid van verkeer, wat de straat minder goed oversteekbaar en daarmee onaantrekkelijk maakt.

Ook kinderen zijn in de praktijk vaak figuurlijk het kind van de rekening in straten die ingericht lijken voor slechts de verkeersfunctie. Het ruimtebeslag van rijdende en geparkeerde auto’s beperkt juist de mobiliteit van buiten spelende kinderen en andere kwetsbare gebruikers van de openbare ruimte.

Het pleidooi om het winkelgebied van Gorredijk aantrekkelijker te maken voor de consument door de autobereikbaarheid te verbeteren is gebaseerd op fabels en gedateerde uitgangspunten. Investeer liever in een aantrekkelijk verblijfsklimaat met een optimale bereikbaarheid voor fietsers en voetgangers. Daar hebben de consumenten en de winkeliers in Gorredijk veel meer aan.

Mensenstraat logo
De menselijke maat in een menselijke straat

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *